 |
A sör élettani hatásai (sör és az egészség)
| Pozitív élettani hatások |
Lúgos kémhatású ital;
Jelentős antioxidáns tartalmú;
Vízhajtó és vesekő képződést
megelőző;
Az ártalmas LDL koleszterin
szintet csökkenti;
Nyugtató, altató hatású;
Magas vitamin (B1, B2, B3, B6,
B9, H) tartalmú;
Jelentős mennyiségű ásványi
anyagot
(Cu, Fe, Zn, Ph, Mg)
tartalmaz;
Vírusfertőzések elleni védelem;
Stimulálja az immunrendszert
(Xanthohumol
tartalma miatt); |
|
|
Nem oly régen az orvostudomány az alkohol fogyasztást egyetemlegesen
elutasította. Amikor azonban a tudo-mány és a tudományos kutatás
behatóbban foglalkozott az alkohollal, azóta ez a nézet alapvetően
megváltozott. Az utóbbi időben újra meg újra igazi dicshimnuszokat
zengnek a sör egészségre gyakorolt hatásáról. A bécsi „sör és egészség”
címmel tartott nemzetközi szimpó-ziumon találkoztak az orvostudomány
és a kutatás elismert tudósai, hogy a kulturált sörfogyasztás pozitív
hatá-sainak tudományos eredményeiről beszámoljanak.
Egyik előadó a grázi idegklinika professzora és egyetemi tanára,
dr. Manfred Walzl szerint kevés olyan táplálékunk van, mint a sör,
amely ilyen hírnévváltozáson ment át az utóbbi időben. Mostanáig
a sör témában több mint 3100 publikáció jelent meg. Többek között
ismertté vált, hogy 1 liter sörben ugyanannyi antioxidáns van, mint
4-5 adag gyümölcsben. Azonkívül naponta egy fél liter sör a vesekő
rizikót 40%-kal csökkenti. Egy milánói orvos-csoport a sörfogyasztást
a leggazdaságosabb vesekő megelő-zési módszerként javasolja. Miután
a sör alacsony alkoholtartalmú, ezért mértékletes fogyasztása jó
hatással van a szívbetegségek, az agyvérzés és a vérrögképződés
elleni vérhígító kezelésekben.
Tehát receptre legyen a sör?
Ez már nem utópia! Két európai országban már receptre kapható a
sör: aki Lengyelországban és Csehországban vesekő betegségben szenved,
sörét a társadalombiztosítás fizeti.
Az általunk forgalmazott, palackban erjesztett és kondicionált
szűretlen söröket több jó tulajdonsággal megáldottnak tartják. Ezek
a sörök élesztő sejteket tartalmaznak élő állapotban, amelyeknek
gyenge hashajtó és vízhajtó hatásuk van. A tanulmányok kimutatták,
hogy a nélkülözhetetlen vitaminok és ásványi anyagok kombinációja
éppen az alkohollal együtt növelik a szervezet elektrolit tartalmát,
az enzim aktivitást, a hormonszintet, a vérkeringést, az izom és
anyagcsere folyamatokat, valamint fokozzák a vértestek képződését.
A sör nátriumban szegény, zsírokat nem tartalmaz, azonban 92 % felett
vízből áll.
A sör a szív és keringési betegségeknél megelőző hatást fejt ki,
ezt különböző kutatási eredmények igazolják. „Mértékletes, de rendszeres
sörfogyasztás emeli a jó HDL koleszterint, csökkenti az ártalmas
LDL koleszterint és jó hatású a vérkeringésre” - állítja az ulmi
egyetem professzora dr. Wolfgang Koenig. A mérsékelt sörfogyasztás
gátolja az artériákban a véralvadék és a lerakódások kialakulását,
ezáltal a szívinfarktus-esély 50 %-kal csökkenhet. Sztrók esetében
is ugyanezt tapasztalták., a világban végzett sok ez irányú kutatás
eredménye ugyanezt az állítást támasztja alá. Pontosan még nem ismertek
azok a mechanizmusok, amelyek ezeket a pozitív hatásokat kiváltják.
Feltehetően az alkohol lehet az „oka”, hiszen a bor mérsékelt fogyasztása
esetén is hasonló a hatás. Hangsúlyozni kell, hogy valóban csak
a mérsékelt fogyasztásnál lépnek fel a pozitív hatások, a túl sok
fogyasztás változatlanul ártalmas.
Mekkora is valójában az az „árpalé” mennyiség, amely még egészséges
és honnantól számít soknak? Ezen a ponton a kutatók véleménye különböző.
Nem kívánatos a napi 40g alkoholnál többet fogyasztani, nőknél ez
a határ 20 g, ami kb. 0,5 liternek felel meg. Minden kutató egyet
ért viszont abban, hogy nem kell mindig alkoholt inni. A csökkentett
alkoholtartalmú és az alkoholmentes sör is nagy mértékben tartalmaz
egészségfokozó hatásokat kiváltó alkotó elemeket.
A sör tápértéke
A sör tápértéke óriási és az orvosok egy része komplett élelmiszerként
veszi figyelembe. A sör nem hizlal. A sör túlfogyasztása azonban
hizlal. Egy átlagos sör kevesebb, mint 140 kalóriát tartalmaz, dobozonként,
kb. 4 %-os alkoholtartalom mellett (teljesen nyilvánvaló, hogy kevesebb
alkohol-tartalomhoz kevesebb kalória tartozik). Az alkoholnak hasonló
hatása van, mint a zsírnak és az egy doboz sör fogyasztása egyenértékű
egy egész-séges szendviccsel. A mértéktelen fogyasztás okozza az
un. sörhasat.
Vitaminok és folsavak
Dr. Karolina Walker, - az egészség és a nemzetközi sörfőzés kutatásainak főnöke - a sörben található vitaminokkal
és folsavakkal foglalkozik. Az árpa csírázása és malátává történő
átalakulása során nagyon sok vitamin keletkezik. Különösen jelentősek
a B1, B2, B3, B6, és H mind jelen vannak, valamint az ásványi anyagok
a Cu, Fe, Zn, Ph, és a Mg. Néhány sörfajtában a Folat (B9) olyan
nagy mennyiségben van jelen, mint 100 g brokkoliban, vagy 0,5 kg
paradicsomban. Akkor tehát egy mértéktartó sörfogyasztó a napi vitaminszükségletét
fedezheti a sörből?
Dr Walker szerint ez mindig a szervezettől függ, mennyire tudja
a tápanyagokat lebontani. Még abban az esetben sem biztosított a
nagy mennyiségű vitaminfelvétel, ha a tápanyagok gazdagok is ebben.
Egy hollandiai kutatás bizonyította, hogy a sörben levő B vitamin
a szervezet számára könnyen lebontható formában van jelen.
A komló
A komló növény (Humulus lupulus / Cannabiaceae) tágabb értelemben
vett unokatestvére a cannabisnak, egy virágzó kúszónövény, amely
zöld toboz alakú virágokat hoz (ez a szorosan értelmezett komló).
A komló növény évszázadok óta gyógynövényként ismert.
A népi megfigyelések is azt bizonyítják, hogy a komlót a szoptató
anyák is használták az anyatej mennyiségének növelésére, valamint
az érzékeny csecsemők nyugtatására az anyatejen keresztül. Ma a
komló megtalálható tabletta formában és különböző gyógynövény teakeverékekben.
A komló növény tobozalakú virágai használatosak a sörkészítésénél,
mint természetes tartósító szer, keserűséget biztosító hatóanyag,
és az aromát, valamint az illatot és zamatot biztosító anyag. Legismertebb
hatásai:
- nyugtató,
- altató,
- emésztést elősegítő.
Ezeket az átlagos sörfogyasztó is jól tudja, de a komló ennél
sokkal többet tud! Jelentős az ösztrogén és antibiotikum aktivitása,
valamint tartalmaz egy sor olyan összetevőt, amelyek antioxidánsként
hatnak.
Németországban a heidelbergi rákkutató intézet kutató orvosa, dr.
Norbert Frank elsősorban olyan mechanizmusokkal foglalkozik, amely
a rák megelőzését célozza. Hogy a komló sok antioxidánst tartalmaz
ez ma már nyilvánvaló. A rák kialakulása -hasonlóan a többi betegséghez
(Alzheimer, Parkinson stb.) oxidálási folyamatokkal van összefüggésben.
Ezeknek a hatóanyagoknak a megelőzésben van fontos szerepük.
A laboratóriumokban -sok más anyag mellett - a komló és a sör hatóanyagait
is megvizsgálták, milyen hatása van a rák leküzdésében. Kutatásaik
során a komló keserűsavából kivont Xanthohumol vegyületet tudták
azonosítani, amely minden kutatási eredménynél pozitív hatást mutatott.
A bőségesen komlózott sör kivédi a vírusfertőzéseket!
A komló egy olyan növény , amely egészségstimuláló hatású, de ennek
mértéke még nem teljesen ismert.
Xanthohumol
A Xanthohumol kutatását tűzte ki célul a müncheni műszaki egyetem
professzora dr. Werner Back is. Normál körülmények között a Xanthohumol
a sörben csak kis mennyiségben fordul elő. Ahhoz, hogy jelentősebb
mennyiség kerüljön a szervezetbe kb. 200 liter sört kellene naponta
fogyasztani. Dr. Back egy speciális gyártástechnológiát dolgozott
ki, amelynek eredménye képen az eddigi tízszeres mennyiséget harmincszorosára
tudta emelni. A Xanthohumollal "dúsított" sörök magas élvezeti értékűek,
és jól habzóak.
A Xanthohumol felhasználását a szervezetben tovább kutatja laboratóriumi
körülmények között a német rákkutató intézet Heidelbergben és Saarbrückeni
gyógyszerészeti és analitikus gyógynövénykutató intézet.
Reméljük, hogy a közel jövőben újabb eredmények igazolják majd a
komló egészségstimuláló hatását és igen fontos szerepét a táplálékaink
között.
|
 |